DE TIJD – Uw verzekeringen zitten straks in uw broekzak

Weet u ook nauwelijks welke verzekeringen u heeft lopen? Twee nieuwe onlineplatformen willen dat probleem verhelpen en geven de klant een helder overzicht van zijn verzekeringen of pensioenbeleggingen.

“Via ons platform leert de verzekerde voor welke risico’s hij gedekt is en of hij onder- of oververzekerd is. Dat willen we doen in heel begrijpelijke taal. Daarnaast stuurt de app gepersonaliseerde waarschuwingsberichten wanneer de risico’s veranderen”

Pieter Oversteyns, EnsurTech lead

EMMANUEL VANBRUSSEL

De beide innovaties, die los van elkaar staan, geven een voorsmaakje van hoe we in de toekomst wellicht met onze verzekeraar of makelaar zullen communiceren: digitaal, persoonlijk en interactief.

UnderCover is de naam van het verzekeringsplatform voor smartphone en desktop dat het consultancybureau Ensur heeft gebouwd. Via de app krijgt de verzekerde een overzicht van all zijn lopende schadeverzekeringen, zoals de autopolis of de brandverzekering, en kan hij zichzelf vergelijken met mensen met een gelijkaardig profiel. Ensur heeft daar eigen algoritmes voor ontwikkeld.

‘Ons uitgangspunt was dat heel wat particulieren niet goed weten waar ze precies voor verzekerd zijn’, zeggen Pieter Oversteyns en Niki Serruys van Ensur. ‘Via ons platform leert de verzekerde voor welke risico’s hij gedekt is en of hij onder- of oververzekerd is. Dat willen we doen in heel begrijpelijke taal. Daarnaast stuurt de app gepersonaliseerde waarschuwingsberichten wanneer de risico’s veranderen. Denk aan een verbouwing, of aan een levensgebeurtenis die impact heeft op uw verzekeringen.’ Een chatbot in de app beantwoordt vragen over de polisvoorwaarden van de belangrijkste verzekeraars van het land.

Hoe meer informatie de klant bereid is te delen, hoe persoonlijker de respons van de UnderCover-app is. Geolocalisatie is daar een element van. ‘Steekt de verzekerde de grens over? Dan kan hij een geautomatiseerde alert over reisbijstand krijgen. Bezoekt hij Batibouw? Dan kan de app hem over woninggerelateerde verzekeringen informeren’, geeft Oversteyns (ex-Accenture) als voorbeelden.

Voor de particulier zal UnderCover gratis zijn. Het platform hoopt zijn inkomsten te halen uit licentievergoedingen. Ensur heeft de eerste gesprekken met potentiële klanten – makelaars of verzekeraars – achter de rug. ‘Op dit moment zijn verschillende marktmodellen mogelijk. We kunnen UnderCover als neutraal merk in de markt zetten voor de hele verzekeringssector, of we kunnen het platform inbouwen als wit product voor een makelaar of verzekeraar.’

 

Lees het volledige artikel in De Tijd

bron: De Tijd – woensdag 4 oktober 2017

2018-12-07T22:04:42+00:00